Tankar om kyrkan

En kyrka är en gemenskap, inte en byggnad, mitt bland människorna i orten man bor på. Gudstjänsten är att tjäna människorna i den staden och att förmedla, predika, ropa ut evangeliet på olika sätt i enlighet med vad Jesus sagt och gjort.
Att först och främst söka Gud, för att sedan gå ut med det man får från Gud (man kan inget göra i sin egen kraft, och Gud ger inte äran till människor). Att ge, ge, ge i den kraft vi får från Gud när vi kommer honom nära.

Tänk dig att istället för att betala för lokaler, så går pengarna till mission! Till att ge mat till såningsmännen och skördemännen.
Kyrksilver, konst, antikviteter och K-märkta hus? Onödig kostnad som skulle kunna t.o.m. minst ge mat i mun hos den som hungrar.

När du på domens dag ska göra räkenskap för dina gärningar, och Jesus frågar dig om de hungrande så vill du ju inte stå på skam och säga "jag gav pengarna till de vackra lokalerna", nej, du vill ju säga "jag gav dem till de behövande".

Pension? Den får du i himlen. Varför oroa dig för världsliga ting, som ändå förmultnar, när du får allt i himlen i evig tid.

Jag tror mer på husförsamlingar och cellgrupper än på lokaler som bara kostar. Man kanske eventuellt skulle kunna ha en liten Informationsbyrå (typ turistbyrå) på stan där förbipasserande kan komma in och få hjälp och svar på sina frågor etc.?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0