Matteproblem bland annat....

Tänkte även jag skulle lägga ut lite bilder från Linköping. Men har inte ännu hittat något att ta bild på. Och när jag sett nåt, ja, då har jag inte haft kameran med mig.
För övrigt längtar jag efter att få nåt att göra.
Har äntligen kommit igång med att räkna lite matte igen. La ner det projektet förra året när jag kom till "närme värden" eller vad det var.
Jag har inget problem med det, men jag tröttnade på att facit inte svarade som jag, även om mitt svar inte var fel :)

Nu har jag dock fastnat i följande uppgift.
Om någon kan formeln för att räkna ut svaret vore jag mer än tacksam om du kunde hjälpa mig.
Har inte tillgång till någon formel.

Du lånar 15000kr från banken.
Du ska betala tillbaka 2 ggr/ år under 3 års tid och med lika stora avbetalningar varje gång.
Räntan beräknas efter räntesatsen 13,25% och ska betalas vid varje avbetalningstillfälle.

a) Hur mycket ska du betala vid första avbetalningstillfället?
(svaret ska bli 3494kr, men som sagt Hur kommer man fram till det).

Kommentarer
Postat av: Stefan Granath

Om man tar 15000 x 0,1325 då får man 1987,50

och det var ju tre år 1987,5 x 3 = 5962,50

sen plusar man bara ihop 15000 och 5962,5 och får

20962,50 och två betalningar per år under tre år =

3493,75 eller om man avrundar 3494.

Inte illa för en humanist, eller hur?

/Stefan

2009-04-14 @ 09:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0